Skip to content

Farger

Fargepaletten består av primære- og sekundære farger som alle er funksjonelle hver for seg og i kombinasjon. Farge er det viktigste virkemidlet for å fange oppmerksomhet, så med det i tankene, bør vi bruke fargene bevisst for å lede øyet til de riktige stedene.

Fargepalett

Vår fargepalett er skapt på og rundt fargen grønn, og symboliserer energi, harmoni og fornyelse. Som kontrast bruker vi en kraftig rød, en energisk oransje og en spirituell lilla, samt en gruppe jordtoner og nøytrale farger for å legge til et menneskelig preg.

Fargekoder

Det finnes ulike fargekoder til ulike produksjonsmetoder:

    • Skjerm: HEX# eller RGB.
    • Trykk og digitaltrykk: CMYK.
    • Silketrykk eller trykk på fysiske produkter: PMS (Pantone).
Quote mark

Vi bruker aktivt farger for å rette fokus, skille informasjon og tydeliggjøre funksjonalitet.

Basispalett

Dette bør gi en god indikasjon på hvordan man skal dele og vekte fargene fra vår basispalett. De mest fremtredende fargene bør være lyse, nøytrale farger og mørkegrønn - deretter de lysere grønne for å legge til litt kontrast. De sekundære fargene og mørkere nøytraler bør hovedsakelig brukes i illustrasjoner eller grafiske elementer. Hvitt er en gitt farge og bør ta opp like mye plass, hvis ikke mer, som de lyseste fargene.

De sekundære fargene og mørkere nøytrale farger bør hovedsakelig brukes i illustrasjoner eller grafiske elementer. Hvitt er en gitt farge og bør ta opp like mye plass, hvis ikke mer, som de lyseste fargene.
Grønntoner

Utvidet palett

Når du bruker et større spekter av farger, gjelder det samme som med basispaletten - men det gir oss litt mer rom til å leke med flere nyanser av samme farge. Vær oppmerksom på at kombinasjoner som fremmer tonaliteten alltid prioriteres over sterkt kontrasterende farger sammen.
Sekundærfarger

Kombinasjon av farger

Vårt valg av fargekombinasjoner er basert på målgruppen og budskapet som kommuniseres. Vi legger alltid vekt på lesbarhet og synlighet.

Fargekontraster

For å møte kravene til universell utforming er det viktig å velge fargekombinasjoner som gir god lesbarhet – tekst ha tilstrekkelig kontrast mot bakgrunnen. Det er ulike krav til kontrast i digitale og fysiske flater.

Her finner du mer utfyllende informasjon.

Avonova_Logo_RGB_Wordmark_White