Skrivetips for god brukeropplevelse
Skriv brukervennlig ved å følge tips og retningslinjer som gjelder alle områder og kommunikasjonsflater for bedriften. Konsekvent bruk av språk bygger opp under en helhetlig merkevare og hjelper oss med å oppfattes som en samlet og troverdig leverandør.

Hopp til innhold
Skriv brukervennlig
Sett deg inn i brukerens situasjon
Tenk alltid på hva brukeren opplever når vedkommende møter siden eller produktet. Hva er målet til personen? Svar direkte på målet med god orientering.
Hjelp brukere med UX-tekster
UX-tekster (User Experience-tekster) er tekster som hjelper brukerne gjennom digitale tjenester. Tekstene er ment for å hjelpe, ikke selge. Dette er små tekster som leder brukeren til riktig sted. Vårt mål er å hjelpe kunden med å nå sitt mål.


Kontekst og avsender
Orienter deg om hvem du er og hvem skriver du til
Når vi skriver tekst er det viktlig å skrive ut ifra kontekst og avsender. Vær godt orientert om hvem du er som kommuniserer og hvem du skriver til. Hvilken ordlyd er naturlig, og hva slags terminologi er hensiktsmessig å bruke?
Skriv med personlighet
Dersom Avonovas personlighet er proffesjonell og omsorgsfull, bør språket vise dette. Hvordan vi formulerer oss og hvordan vi tilnærmer oss leseren. Vi bør også kjenne til hva slags forutsetninger leseren har for å fange budskapet og utføre sine handlinger i produktet.
Ord vekker følelser
- Det er ordene som avgjør
• Om brukere finner siden din
• Om brukere forstår siden din
• Om brukere forstår hva de skal gjøre der
• Om brukere klarer å bruke tjenesten din
Bra for mennesker –bra for business
Gode bruker opplevelser er bra for mennesker,
og er dermed bra for business.
Tenk som en bruker
Innhold er det brukerene våre kommer for. Dersom innholdet ikke fungerer, er det ingenting som fungerer. Sett deg inn i brukerens situasjon. Hva liker folk når de gjør ting digitalt? Hva liker du?
Snu det negative til det positive
Snu en negativ melding eller oppgave til det positive. I meldingen fra Flying Blue skjønner vi med en gang at vi må gjøre noe. Og uten å lese all denne teksten, så forstår vi at våre Flying Blue-poeng kan doneres. Og vips, så har en kjip beskjed (poengene dine utløper nå) blitt til noe positivt (doner til et godt formål)

Retningslinjer for bedre brukeropplevelse

1. Lett å finne frem
Når det er lett å finne fram får flere løst oppgaven sin mer effektivt
= mer fornøyde brukere (og bedre ambassadører for Avonova)
Brukervennlige tekster skal ikke selge, de skal informere. De hjelper brukerne å finne fram til riktig sted, slik at de får utført oppgaven sin.
• Gruppér innhold som hører sammen
• Bruk begreper målgruppa forstår
• Bruk intuitive kategorinavn
2. Enkelt å forstå
Brukervennlige tekster viser hva jeg skal gjøre. Det er et tydelig budskap (f. eks hva Avonova gjør for meg). Det er tydelig hva jeg skal gjøre (tydelige oppfordringer til handling). Når det er enkelt å forstå hva man skal gjøre, vil flere brukere komme i mål.
• Si det viktigste først
• Si én ting om gangen
• Si det kort
• Del opp mye informasjon med mellomtitler
• Bruk hverdagsspråk
• Bruk de begrepene målgruppa di bruker
• Tilpass tonen etter situasjonen
3. Rask å bruke
Når det går raskt å løse oppgaven, øker tilliten til tjenesten. Jo mer fornøyde –jo mer lojale kunder.
Vi skal hjelpe kundene med å komme raskt i mål.
• Gi én instruks om gangen
• Bruk et aktivt språk, med verb tidlig i setningen
• Si hva brukeren skal gjøre
• Hold en vennlig tone
Retningslinjer for brukervennlig tekst
5 retningslinjer
1. Gi relevant informasjon
2. Gjør det enkelt å oppfatte
3. Lag et tydelig budskap
4. Vis meg hva jeg skal gjøre
5. Hjelp meg å gjøre det raskt


1. For mye informasjon gir kognitiv overlast
Gi rikitg informasjon til riktig tid, og ta brukeren gjennom informasjonen stegvis. Når vi tar til oss ny informasjon, lagres det i arbeidsminnet i hjernen. Lagringsplassen er ikke så stor. Derfor er det grenser for hvor mye vi klarer å huske og bearbeide på én gang.
Ved kognitiv overlast klarer vi ikke å ta til oss ny informasjon.
Unngå å overvelde brukerene
• Si én ting om gangen Prioriter innholdet
• Viktigst først
• Samle like ting i samme kategori innhold i logiske kategorier
Vi må ha respekt for brukerens oppmerksomhetstid. For å få det viktigste innholdet frem, må vi være økonomiske med mengde innhold.Brukervennlig innhold må være lett å scanne.
– Sarah Winters, Content Design London
– Jacob Nielsen


Klarspråk er kommunikasjon med så tydelig ordlyd, struktur og utforming at leserne i målgruppen finner informasjonen de trenger, forstår den og kan bruke den. Grunnet oppmerksomhetsspennet og jevn arbeidsflyt, er Klarspråk er mye viktigere i digitale flater enn ellers.
Bruk gjerne fagterminologi for fagstoff. Tekster som er rettet mot en bredere målgruppe bør klarspråk anvendes.
For bedre klarspråk må vi lage tekster som
• Ikke holder på brukeren unødig
• Ikke sliter brukeren ut unødig
• Inneholder de samme begrepene som brukerne benytter
Vi bruker uhyre kort tid på å orientere oss på en nettside og konkludere med om dette er interessant for oss eller ikke. Derfor har du kort tid på deg til å levere budskapet ditt. Du må prioritere det viktigste først.
• Hva vil du at brukerne skal forstå?
• Hva vil du at brukerne skal gjøre?


Ha budskapet på klart for deg for å kunne orientere brukeren til riktig forståelse og til handling. Når vi vet hva vi vil at brukerne skal gjøre, kan vi formulere f. eks call-to-actions.
- Hvilket minimum av informasjon trenger du for å utføre det?
- Kan du be om mer informasjon senere, istedenfor med en gang?
- Hva trenger jeg å ha klart?
- Formuler en tydelig oppfordring

Dos and don'ts
Si det kort |
❌ Den stadig økende agressiviteten som fremvises på konkurransearenaen representerer utvilsomt en betydelig trussel mot utsiktene til langsiktig lønnsomhet. | ✅ Økende konkurranse truer lønnsomheten. |
Si én ting av gangen |
❌ Som en respons på den kraftige økningen i råvarepriser i løpet av det siste året, og den dramatiske økningen i lønnsutgifter i samme periode, har mange virksomheter funnet å måtte revidere sine budsjetter. | ✅ I løpet av det siste året har råvareprisene steget kraftig. Samtidig har lønnsutgiftene økt betydelig. Mange virksomheter har derfor revidert sine budsjetter. |
Dropp substantivet Ikke lag substantiv av ord som er mer naturlige som verb. |
❌ Prosessen har blitt gjort til gjenstand for en granskning i regi av et spesialistutvalg. | ✅ Et spesialistutvalg har gransket prosessen. |
Sett verbet først Vi forstår raskere når det viktigste verbet kommer først i setningen. |
❌ For å formidle status i prosjektet og implikasjonene for organisasjonen, har teknisk sjef utarbeidet en rapport. | ✅ Teknisk sjef har utarbeidet en rapport om status i prosjektet og hva det betyr for organisasjonen. |
Lag aktive setninger Bruk verb for å lage aktive setninger. Unngå passiv konstruksjon og jåleri som gjør det knotete for leseren. Sett punktum i tide. |
❌ En justering av konsernstrukturen vurderes av ledelsen. | ✅ Ledelsen vurderer å justere konsernstrukturen. |
Vær konkret Skriv så det er umulig å misforstå. Kall en spade for en spade (ikke manuelt graveredskap). |
❌ Den økende penetrasjonen av internet har ført til en endring i kringkastingsselskapenes distribusjonsmessige atferd. | ✅ Når nesten alle er på nett må kringkasterne ta i bruk nye kanaler. |
Unngå sjargong Vis at du virkelig behersker et fagfelt - ved å skrive om det på en måte som alle kan forstå. |
❌ Vi bør benchmarke oss mot best practice-aktørene på vår konkurransearena. | ✅ Vi bør måle oss mot de beste i vår bransje. |