Skip to content

Skrivetips for god brukeropplevelse

Skriv brukervennlig ved å følge tips og retningslinjer som gjelder alle områder og kommunikasjonsflater for bedriften. Konsekvent bruk av språk bygger opp under en helhetlig merkevare og hjelper oss med å oppfattes som en samlet og troverdig leverandør.

Skrivetips bilde

Hopp til innhold

Skriv brukervennlig


Sett deg inn i brukerens situasjon
Tenk alltid på hva brukeren opplever når vedkommende møter siden eller produktet. Hva er målet til personen? Svar direkte på målet med god orientering.

Hjelp brukere med UX-tekster
UX-tekster (User Experience-tekster) er tekster som hjelper brukerne gjennom digitale tjenester. Tekstene er ment for å hjelpe, ikke selge. Dette er små tekster som leder brukeren til riktig sted. Vårt mål er å hjelpe kunden med å nå sitt mål.

Canva Test HS
Skrivetips bilde4

Kontekst og avsender


Orienter deg om hvem du er og hvem skriver du til
Når vi skriver tekst er det viktlig å skrive ut ifra kontekst og avsender. Vær godt orientert om hvem du er som kommuniserer og hvem du skriver til. Hvilken ordlyd er naturlig, og hva slags terminologi er hensiktsmessig å bruke?

Skriv med personlighet
Dersom Avonovas personlighet er proffesjonell og omsorgsfull, bør språket vise dette. Hvordan vi formulerer oss og hvordan vi tilnærmer oss leseren. Vi bør også kjenne til hva slags forutsetninger leseren har for å fange budskapet og utføre sine handlinger i produktet.

Ord vekker følelser

  1. Det er ordene som avgjør
    • Om brukere finner siden din
    • Om brukere forstår siden din
    • Om brukere forstår hva de skal gjøre der
    • Om brukere klarer å bruke tjenesten din

    Bra for mennesker –bra for business
    Gode bruker opplevelser er bra for mennesker,
    og er dermed bra for business. 

Tenk som en bruker
Innhold er det brukerene våre kommer for. Dersom innholdet ikke fungerer, er det ingenting som fungerer.
Sett deg inn i brukerens situasjon. Hva liker folk når de gjør ting digitalt? Hva liker du? 

Snu det negative til det positive
Snu en negativ melding eller oppgave til det positive. I meldingen fra Flying Blue skjønner vi med en gang at vi må gjøre noe. Og uten å lese all denne teksten, så forstår vi at våre Flying Blue-poeng kan doneres. Og vips, så har en kjip beskjed (poengene dine utløper nå) blitt til noe positivt (doner til et godt formål)

Skrivetips bilde5

Retningslinjer for bedre brukeropplevelse 

Skrivetips bilde6

1. Lett å finne frem

Når det er lett å finne fram får flere løst oppgaven sin mer effektivt
= mer fornøyde brukere (og bedre ambassadører for Avonova)

Brukervennlige tekster skal ikke selge, de skal informere. De hjelper brukerne å finne fram til riktig sted, slik at de får utført oppgaven sin.

Gruppér innhold som hører sammen
Bruk begreper målgruppa forstår
Bruk intuitive kategorinavn


2. Enkelt å forstå

Brukervennlige tekster viser hva jeg skal gjøre. Det er et tydelig budskap (f. eks hva Avonova gjør for meg). Det er tydelig hva jeg skal gjøre (tydelige oppfordringer til handling). Når det er enkelt å forstå hva man skal gjøre, vil flere brukere komme i mål.



Si det viktigste først
Si én ting om gangen 
Si det kort
Del opp mye informasjon med mellomtitler
Bruk hverdagsspråk
Bruk de begrepene målgruppa di bruker
Tilpass tonen etter situasjonen


3. Rask å bruke

Når det går raskt å løse oppgaven, øker tilliten til tjenesten. Jo mer fornøyde –jo mer lojale kunder.
Vi skal hjelpe kundene med å komme raskt i mål.


Gi én instruks om gangen
Bruk et aktivt språk, med verb tidlig i setningen
Si hva brukeren skal gjøre
Hold en vennlig tone

Retningslinjer for  brukervennlig tekst


5 retningslinjer
1. Gi relevant informasjon 
2. Gjør det enkelt å oppfatte
3. Lag et tydelig budskap
4. Vis meg hva jeg skal gjøre
5. Hjelp meg å gjøre det raskt

Skrivetips bilde9-2
bilde 8
1. For mye informasjon gir kognitiv overlast

Gi rikitg informasjon til riktig tid, og ta brukeren gjennom informasjonen stegvis. Når vi tar til oss ny informasjon, lagres det i arbeidsminnet i hjernen. Lagringsplassen er ikke så stor. Derfor er det grenser for hvor mye vi klarer å huske og bearbeide på én gang.
Ved kognitiv overlast klarer vi ikke å ta til oss ny informasjon.

Unngå å overvelde brukerene
• Si én ting om gangen Prioriter innholdet

• Viktigst først
• Samle like ting i samme kategori innhold i logiske kategorier

2. Gjør innhold enkelt å oppfatte

Vi må ha respekt for brukerens oppmerksomhetstid. For å få det viktigste innholdet frem, må vi være økonomiske med mengde innhold.Brukervennlig innhold må være lett å scanne.  
Hjernen leser bare 70% av bokstavene, og likevel oppfatter vi hele budskapet.

– Sarah Winters, Content Design London


 

Bruk høyfrekvente ord hverdagsord
Vi har ca 15.000 hverdagsord vi bruker ofte. De er raskere å oppfatte enn ord vi ser sjeldnere. Automatikken hjelper oss - vi bruker mindre hjernekapasitet. 
 
På en nettside leser vi bare 20-28% av innholdet

– Jacob Nielsen



Frame 1475
Skrivetips bilde11
Server informasjon med klarspråk
Klarspråk er kommunikasjon med så tydelig ordlyd, struktur og utforming at leserne i målgruppen finner informasjonen de trenger, forstår den 
og kan bruke den.

Grunnet oppmerksomhetsspennet og jevn arbeidsflyt, er Klarspråk er mye viktigere i digitale flater enn ellers.
 
Bruk gjerne fagterminologi for fagstoff. Tekster som er rettet mot en bredere målgruppe bør klarspråk anvendes.


For bedre klarspråk må vi lage tekster som 
• Sier det viktigste først
• Ikke holder på brukeren unødig
• Ikke sliter brukeren ut unødig
• Inneholder de samme begrepene som brukerne benytter
3. Ha et tydelig budskap

Vi bruker uhyre kort tid på å orientere oss på en nettside og konkludere med om dette er interessant for oss eller ikke. Derfor har du kort tid på deg til å levere budskapet ditt. Du må prioritere det viktigste først.

• Hva vil du at brukerne skal forstå? 
• Hva vil du at brukerne skal gjøre?
Skrivetips bilde13-2
Skrivetips bilde16
4. Vis meg hva jeg skal gjøre

Ha budskapet på klart for deg for å kunne orientere brukeren til riktig forståelse og til handling. Når vi vet hva vi vil at brukerne skal gjøre, kan vi formulere f. eks call-to-actions.
 
Bruk gjerne verb – aktive setninger.


5. Hjelp meg å gjøre det raskt
 
Orienter bruker om hva som trengs. Forventningsstyr ved å informere om hva som kommer til å skje. Begrens informasjon-innsamling til det helt nødvendige. 



Skjema som eksempel
Ikke be om mer informasjonenn nødvendig.
   - Hva er målet ditt at brukeren skal gjøre?
   - Hvilket minimum av informasjon trenger du for å utføre det? 
   - Kan du be om mer informasjon senere, istedenfor med en gang?
Forventningsstyr
   - Hva trenger jeg å ha klart?
Vær bevisst hvilken handling du vil at brukeren skal utføre
   - Formuler en tydelig oppfordring
   - Skriv i et aktivt språk –sett verbet først i setningen.
Skrivetips bilde15

Dos and don'ts

Si det kort
Sett punktum i tide. Vi leser lettere setninger med mindre enn 25 ord.

❌ Den stadig økende agressiviteten som fremvises på konkurransearenaen representerer utvilsomt en betydelig trussel mot utsiktene til langsiktig lønnsomhet. ✅ Økende konkurranse truer lønnsomheten.

 Si én ting av gangen
Sett punktum mellom hvert poeng. Vi forstår budskapet bedre når det serveres i porsjoner. 

❌ Som en respons på den kraftige økningen i råvarepriser i løpet av det siste året, og den dramatiske økningen i lønnsutgifter i samme periode, har mange virksomheter funnet å måtte revidere sine budsjetter.  ✅ I løpet av det siste året har råvareprisene steget kraftig. Samtidig har lønnsutgiftene økt betydelig. Mange virksomheter har derfor revidert sine budsjetter.
Dropp substantivet
Ikke lag substantiv av ord som er mer naturlige som verb.
❌ Prosessen har blitt gjort til gjenstand for en granskning i regi av et spesialistutvalg. ✅ Et spesialistutvalg har gransket prosessen.
Sett verbet først
Vi forstår raskere når det viktigste verbet kommer først i setningen.
❌ For å formidle status i prosjektet og implikasjonene for organisasjonen, har teknisk sjef utarbeidet en rapport. ✅ Teknisk sjef har utarbeidet en rapport om status i prosjektet og hva det betyr for organisasjonen.
Lag aktive setninger
Bruk verb for å lage aktive setninger. Unngå passiv konstruksjon og jåleri som gjør det knotete for leseren. Sett punktum i tide. 
❌ En justering av konsernstrukturen vurderes av ledelsen.  ✅ Ledelsen vurderer å justere konsernstrukturen.
Vær konkret
Skriv så det er umulig å misforstå. Kall en spade for en spade (ikke manuelt graveredskap).
❌ Den økende penetrasjonen av internet har ført til en endring i kringkastingsselskapenes distribusjonsmessige atferd.  ✅ Når nesten alle er på nett må kringkasterne ta i bruk nye kanaler.
Unngå sjargong
Vis at du virkelig behersker et fagfelt - ved å skrive om det på en måte som alle kan forstå.
❌ Vi bør benchmarke oss mot best practice-aktørene på vår konkurransearena.  ✅ Vi bør måle oss mot de beste i vår bransje. 

 

Avonova_Logo_RGB_Wordmark_White